Ukončení účasti ve Vašem podnikání (tzv. EXIT) je jako příprava kvalitního jídla kuchařem. Je třeba správných surovin a přísad, použitých ve správném množství a ve správném čase. V tomto článku shrneme, o jaké ingredience se jedná tak aby zájemci o ukončení své účasti v podnikání mohli co nejdříve začít s přípravou úspěšné EXIT strategie.
Úspěšní lidé, kterým se podařilo dosáhnout významné pozice v podnikání se zpravidla vyznačují třemi společnými vlastnostmi: iniciativou, vytrvalostí a asertivitou.Jsou to právě tyto vlastnosti, které dovedou podnikatele k vybudování úspěšné organizace a jsou to současně i vlastnosti, které umožní podnikatelům připravit se na dobrovolné či nedobrovolné ukončení účasti na podnikání prostřednictvím plánu výstupu.
Chcete-li vytvořit efektivní výstupní plán, je nutné provést následujících 6 kroků, stejně jako šéfkuchař dodává nejlepší přísady do jídla:
| Akce | Krátký popis |
1. | Stanovení cílů | Identifikace obchodních, osobních a rodinných cílů Poskytuje referenční rámec pro celý plán EXITu |
2. | Stanovení finančních potřeb | Vyčíslení, kolik je potřeba (z prodeje podniku), aby bylo dosaženo cílů Uvažovány jsou roční výdaje, očekávané míry návratnosti, inflace, očekávané délky života, atd. |
3. | Ocenění podniku | Zpracování aktuálního ocenění podniku vycházející z finanční projekce na následujících 3 až 5 let Identifikace a uskutečnění opatření ke zvýšení hodnoty firmy před uskutečněním EXITu |
4. | Analýza možností EXITu | Zhodnocení výhod a nevýhod jednotlivým možností EXITu Identifikace, která z možností EXITu bude nejlepší z hlediska dosažení cílů |
5. | Analýza peněžních toků transakce | Výpočet čistých výnosů z jednotlivých variant EXITu na základě různých hodnot/prodejních cen |
6. | Akční plán | Identifikace a stanovení priorit jednotlivých plánovaných opatření Stanovení odpovědnosti a časových rámců pro realizaci jednotlivých opatření Stanovení pravidelných schůzek (např. čtvrtletní) sloužících k monitorování průběhu přípravných opatření |
Plánování ukončení účasti v podnikání je komplexní proces, který se zaměřuje na obchodní, osobní,finanční, právní a daňové otázky, které vyplývají z celého procesu ukončení účasti v podnikání. Pokud se týká plánování exitu, podnikatelé nakonec mají víceméně tři možnosti: (a) nedělat nic, (b) připravit plán sami, nebo (c) připravit plán s profesionální pomocí
Pro zajištění efektivity procesu by se vlastník podniku měl vážně zamyslet nad shora uvedenými body dříve než začne uvažovat o profesionální asistenci. Tým profesionálních poradců může přinést hodnotu skrze naplánování a účast na realizaci odpovídajícího plánu ukončení účasti na podnikání. Asistence některého z následujících profesionálů může být užitečná a nezbytná v kterékoliv fázi procesu:
Business broker – koordinátor projektu, zprostředkovatel prodeje podniku
Poradce v oblasti rodinných financí
Kvalifikovaný účetní
Daňový poradce
Právníci (specialisté na podnikové právo, nemovitosti atd.)
Znalec pro oceňování podniku
Pojišťovací poradce
Komerční bankéř
Investiční poradce / správce majetku
Velmi důležité je odhadnout kdy najmout odpovídající zkušené odborníky, kteří zajistí, že plán je technicky v pořádku a bude splňovat přijaté cíle. V následujícím textu se budeme věnovat detailnímu rozpracování zmíněných 6 bodů tak aby bylo jasné, kdy se mají do jednotlivých fází procesu zapojit externí poradci.
Vzhledem k tomu, že vlastník bývá zpravidla vytížen provozní agendou firmy, velmi důležitou roli v celém procesu hraje business broker, který je obvykle jedním z prvních kontaktovaných specialistů. Jeho role spočívá především v koordinaci přípravných prací a ve zprostředkování jednán s potenciálními investory.